Spring naar content

Recensie: The Beatles – Get Back (boek)

Recensie: The Beatles - Get Back | Het magische verhaalZe hebben het weer voor elkaar hoor, die John, Paul, George en Ringo. Als The Beatles bestaan ze al ruim 50 jaar niet meer, maar ze blijven keer op keer de wereld veroveren. Hun nieuwste troefkaart is natuurlijk de documentaire Get Back die sinds eind november vorig jaar te zien is. Maar wist je dat daar ook een boek bij hoort?

Eerst even een kort geschiedenislesje

Get Back is het verhaal van de opnames van wat toen nog het nieuwste Beatles-album zou worden. Donderdag 2 januari 1969 doken The Beatles de Twickenham-filmstudio in om te werken aan deze nieuwe plaat. Omdat ze niet vies waren van een beetje promotie, lieten ze het hele opnameproces filmen om er een documentaire van te kunnen maken. Ook zouden ze toewerken naar een concert als afsluiter van deze docu. Een groots optreden In een Romeins amfitheater in Libië, op een cruiseschip, in de Tate Gallery, of ergens op het Engelse platteland… Het kon alle kanten op.

Maar het ging natuurlijk omhoog. Het dak op. Op 30 januari 1969 gaven The Beatles hun legendarische Rooftop Concert, wat meteen de allerlaatste keer zou zijn dat John, Paul, George en Ringo samen optraden.

Helaas zorgde onenigheid binnen de band ervoor dat de gedroomde documentaire er niet kwam. Wél werd een jaar later nog de film Let It Be van de opnames gemaakt, maar dat resultaat was zo bedroevend dat niemand hier graag aan terugdenkt. Geen wonder dus dat nu – ruim 50 jaar later – aan filmmaker Peter Jackson werd gevraagd om alle filmbeelden opnieuw te monteren. Voor een documentaire die wél recht doet aan de magie van The Beatles. En daarop is het schitterende koffietafelboek Get Back een perfecte aanvulling.

The Beatles in beeld

In het boek staan de getranscribeerde geluidsopnames van de Get Back-tapes. Dat leest natuurlijk wel even anders dan dat je van een ‘gewoon’ boek gewend bent, maar het is wel precies wat Get Back zo uniek maakt. Tijdens het lezen hoor je in je hoofd al helemaal hoe het er al die jaren geleden aan toegegaan is in de studio.

Dat beeld in je hoofd wordt bovendien versterkt door de vele foto’s in het boek. Er zijn filmstills uit de documentaire, maar ook de schitterende foto’s die Linda McCartney en Ethan A. Russell tijdens het werken aan de nummers gemaakt hebben.

Sowieso is het erg leuk om deze periode uit de Beatlesgeschiedenis eens goed in beeld te hebben. Tijdens Beatlemania zijn er duizenden en duizenden fotorolletjes vol geschoten van The Beatles, maar nadat ze het optreden aan de wilgen hingen en de studio indoken, is dat natuurlijk veel minder geworden. Ik durf het bekijken van de foto’s in Get Back dan ook gerust een klein feestje te noemen.

Een imago-oppepper

En over een bepaald beeld gesproken: de Get Back-periode had tot nu toe altijd een vrij negatief imago. Niet zo vreemd natuurlijk, want in 1969 dreven die vier Beatles steeds verder uit elkaar – zowel zakelijk als persoonlijk. Het idee dat The Beatles vechtend door de studio rolden, blijkt echter grote onzin te zijn. In Get Back lees je namelijk precies het tegenovergestelde.

Goed, natuurlijk is er hier en daar wrevel en onenigheid. George verlaat niet voor niets de band om pas na vijf dagen weer terug te komen. Maar wat opvalt, is hoe enthousiast The Beatles aan de slag gaan om een nieuw album te maken. Er wordt gelachen en met elkaar gedold, er komen vrienden, vriendinnen en kinderen mee naar de studio en er worden plannen gemaakt voor het concert dat ze willen gaan geven. Tijdens het lezen van Get Back ben je de vlieg op de muur die dit allemaal gadeslaat.

Get Back maakt indruk

Get Back is een boek dat indruk maakt. Het flinke formaat, de hardcover en de vele foto’s maken het een echte blikvanger. De getranscribeerde teksten zijn misschien even wennen, maar geven dit boek zijn grootste meerwaarde. Je leest letterlijk wat John, Paul, George en Ringo elkaar te zeggen hebben. Zo wordt je een heel bijzonder inkijkje geboden in het creatieve proces van de beroemdste band ooit.

Titel: Get Back
Auteur: The Beatles
Uitgever: Luitingh-Sijthoff