Spring naar content

Recensie: Win Win van Jan Van der Cruysse

Recensie: Win Win van Jan Van der Cruysse | Het magische verhaalBeginnen aan Win Win van Jan Van der Cruysse is als instappen in een achtbaanrit waarbij je af en toe nog eens checkt of de beugels nog wel echt goed dichtzitten. Natuurlijk is het veilig, maar hé, je wordt alle kanten op geslingerd, dus even een extra controle kan geen kwaad. Deze thriller is namelijk goed voor heel wat spannende uren leesplezier waarbij je misschien wel meer dan eens verschrikt opkijkt en je afvraagt hoe het allemaal op z’n pootjes terecht gaat komen…

Een verhaal vol raadsels

Win Win begint met Laura, studente computerwetenschappen. Zij ontvangt een anonieme brief met daarin de uitnodiging om naar San Francisco te komen. Het (poepiedure) businessclass ticket is bijgevoegd. Ze is bijna afgestudeerd, heeft geen verplichtingen aan vrienden of familie en is natuurlijk wel heel nieuwsgierig naar welk verhaal er schuilgaat achter deze mysterieuze uitnodiging.

Dat zet je natuurlijk al meteen aan het denken: wat zou ik doen in zo’n situatie? Gelukkig is mijn naamgenoot een verstandige meid en probeert ze eerst te achterhalen wie haar de envelop gestuurd heeft. Ze is per slot van rekening gespecialiseerd in encryptie, dus niet bang van vreemde raadsels. Maar of dit zo snel op te lossen is…? Dus volg je haar alsnog het vliegtuig in, want alleen op die manier lijkt Laura het antwoord te kunnen vinden.

De reis brengt haar naar een dure villa, maar daar neemt het verhaal ineens een onverwachte wending…

Ingenieus uitgewerkt met oog voor detail

Door deze wending zat ik in eerste instantie wel even met mijn ogen te knipperen. Maar in positieve zin! De Vlaamse* auteur Jan Van der Cruysse heeft hiermee een geweldige manier gevonden om het verhaal op een pakkende manier te vertellen. De gekozen structuur brengt vaart in het verhaal en laat je nog meer puzzelen. Want wat hebben al die – ogenschijnlijke – op zichzelf staande gebeurtenissen in alle uithoeken van de wereld met elkaar te maken? En wat is de rol van Laura hierin – waarom werd uitgerekend zij uitgenodigd om naar de VS te komen?

Tijdens het lezen vond ik het heerlijk om in gedachten alle aanwijzingen met elkaar te verbinden. Daardoor zag ik sommige uitkomsten van verhaallijnen al wel van tevoren aankomen, maar dat deed voor mij niets af aan het leesplezier. Je vermoedens bevestigd zien is immers ook erg leuk.

Bovendien is het genieten van alle research die de auteur moet hebben gedaan om dit boek te kunnen schrijven. Het is zo vreselijk gedetailleerd en gaat niet altijd over de meest eenvoudige onderwerpen. Als lezer wordt ik daar gewoon heel erg gelukkig van. Want ondanks dat het fictie is, voelt het toch aan alsof het zo maar echt gebeurd zou kunnen zijn.

(*Ik zet dit erbij, omdat in het verhaal nogal wat Vlaamse woorden en uitdrukkingen terugkomen.)

Titel: Win Win
Auteur: Jan Van der Cruysse