Spring naar content

Recensie: Sprakeloos van Dorien Mombaerts

Sprakeloos Dorien Mombaerts | Het magische verhaalEen paar weken geleden ontving ik het boek Sprakeloos van Dorien Mombaerts. Dit is een Urban Fantasy Young Adult en het eerste deel van de Sensi-trilogie. Zij stuurde dit naar mij op, nadat we (online) in gesprek waren geraakt over de ellende van je eigen boek promoten. Maar ze hoefde mij maar te vertellen waar Sprakeloos over ging en hij belandde op mijn wil-ik-lezen-lijst (dat boek promoten ging dus eigenlijk best goed). Ik vind het dan ook superleuk dat ik dit boek heb mogen lezen en recenseren!

De achterflap van Sprakeloos

WAAR HOOR JIJ THUIS?

‘Therapie zal helpen,’ zeiden ze.
Allemaal onzin, niets helpt!
Er zal nooit meer een woord uit mijn mond komen.
Mijn leven is voorbij, dacht ik.

Tot ik hem ontmoette…

De 16-jarige Ella kampt met een zeldzame stemaandoening waardoor ze in stilte door het leven moet. Op school wordt ze dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van haar beperking en probeert ze naast onhoorbaar ook onzichtbaar te zijn.

Maar als ze onverwachts in de problemen komt en de mysterieuze Jayden ontmoet, blijkt er veel meer achter haar aandoening schuil te gaan. Ze komt terecht in Mirvanesh en ontdekt dat ze niet voorbestemd is om normaal te zijn. Keert ze terug naar haar familie en haar stille leven of vecht ze voor de wereld waarin ze thuishoort?

Dit vond ik van Sprakeloos

Ella kan haar stem niet meer gebruiken en dat wordt meteen mooi neergezet aan het begin van het boek. Ook zonder dialoog trekt Ella je meteen het verhaal in. Of misschien wel dankzij het gebrek hieraan, want doordat je deelgenoot bent van haar gedachten, twijfels en gevoelens, leef je onmiddellijk met haar mee. Hoe zou het zijn om nooit meer te kunnen praten, vraag je je onwillekeurig af…

De rustige schooldag waarmee het verhaal begint krijgt echter een onverwachte wending wanneer Ella ineens moet vluchten voor haar leven. Dit brengt lekker wat vaart en spanning in het verhaal en het is eigenlijk jammer dat dit niet wat langer wordt vastgehouden. Ja, als lezer weet je net zo min als Ella waar ze terecht is gekomen, maar ondanks dit raadsel vond ik het hier iets te veel kabbelen. De onwijs knappe held werd hierbij uiteraard gespot – iets wat Ella mij bijzonder duidelijk maakte door continu te zwijmelen over zijn gespierde lijf en zijn mooie blauwe ogen. Maar hé, het is per slot van rekening een Young Adult, dus dat mag natuurlijk best.

Wat ik zelf persoonlijk iets minder vond, was het gemak waarmee er voorbij werd gegaan aan heftige gebeurtenissen. Met een spannende zoektocht kwam het verhaal weer in een stroomversnelling, maar de bijbehorende emoties van de hoofdpersoon leken de boot te hebben gemist. Ik vond het op zijn minst bijzonder hoe Ella met een aantal ingrijpende zaken omging.

Ondanks dit kleine puntje van kritiek vind ik Sprakeloos een interessant en leuk verhaal om te lezen. Ik ben dan ook heel benieuwd naar het volgende deel in deze serie!

Titel: Sprakeloos
Auteur: Dorien Mombaerts