Zelf je boek promoten: de beste tips
Ik zou mij geen expert willen noemen, maar ik ben inmiddels wel een ervaringsdeskundige. Of een frustratiedeskundige, het is maar net hoe je het bekijkt. Zoals ik al wist en zoals wederom bevestigd werd, is er namelijk niets zo moeilijk als zelf je boek promoten. In ieder geval wel wanneer je een onbekende selfpubber bent.
Daarom is het juist zo belangrijk dat wij onbekende schrijvers elkaar een beetje helpen. Laten horen dat we er zijn! Dus hierbij deel ik mijn beste tips om zelf je boek te promoten.
Begin op tijd
Je denkt er waarschijnlijk niet aan als je nog volop aan het schrijven bent, maar als dit het verhaal is dat je uit wilt (laten) geven, is dit het moment om al met de promotie van je boek te beginnen. Laat iedereen weten waar je mee bezig bent. Geef inkijkjes in je schrijfproces, deel leuke weetjes en licht alvast een tipje van de sluier op.
Maak jezelf zichtbaar op social media
Het in contact komen met je (toekomstige) lezers is van levensbelang voor een onbekende (zelfpublicerende) schrijver. Hoe moeten ze anders weten dat je er bent en jij dat ene fantastische, geweldige, levensveranderende verhaal hebt geschreven dat ze echt willen lezen? Dus hup, maak een Facebook-, Instagram– en/of Twitter-account aan voor jou als schrijver.
Maak een website (en begin een blog)
Naast dat social media-offensief ook nog een eigen website? Jazeker! Met een website heb je een vaste plek om informatie over je boek te delen. Dit is niet zo vluchtig als social media en je kunt hem uitbreiden met een blog (daarmee trek je regelmatig nieuwe bezoekers naar je site) en natuurlijk een webshop om je boek te verkopen.
Schrijf een persbericht
Het benaderen van de media is ook onderdeel van je ‘zelf je boek promoten’-strategie, dus er moet een persbericht worden geschreven. Dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar met een beetje googelen kom je een heel eind. (Ik wil je ook best helpen, laat maar weten). Natuurlijk stuur je je persbericht naar voor jou belangrijke (online) media (denk ook aan relevante websites).
Maak een e-book
Een e-book is een echte must have. Niet alleen omdat er nou eenmaal mensen zijn die graag (en zelfs voornamelijk) e-books lezen, maar ook omdat je een e-book een stuk voordeliger als promotiemateriaal kunt inzetten. In tegenstelling tot het maken van een fysiek boek, kost het (zelf) maken van een e-book nagenoeg niets. Bied je e-book dus aan als recensie-exemplaar!
Benader boekbloggers
Over recensies gesproken: boekbloggers zijn onmisbaar voor schrijvers. Ik houd van boekbloggers! Zij zullen namelijk met alle liefde en plezier je boek willen lezen om hier een recensie over te schrijven. Benader wel de bloggers die van jouw genre houden, stuur een duidelijke e-mail en bied een recensie-exemplaar van je boek aan.
Dit zijn bijvoorbeeld een paar recensies die boekbloggers over Het magische verhaal van de Verteller hebben geschreven: deze van Veronique’s Boekenhoekje en deze van De Perfecte Buren ♥)
Denk out of the box
Je boek hoeft echt niet alleen niet in een boekhandel te koop te zijn. Durf out of the box te denken en zoek andere verkoopkanalen. Schreef je een boek waarin muziek een grote rol speelt? Ga naar de platenzaak en vraag of ze interesse hebben om je boek te koop aan te bieden. Ook kun je voorstellen om ze in consignatie neer te leggen om het aantrekkelijker te maken voor de verkopende partij.
Zelf je boek promoten vraagt om uithoudingsvermogen
Heb jij nog goede boekpromotie tips? Laat het mij weten! Ook ik ben nog altijd zoekende naar dé beste manier om mijn boek in de schijnwerpers te zetten. Want eerlijk is eerlijk, ik doe hard mijn best, maar het resultaat is nog niet echt super. Dus zelf je boek promoten? Dat is echt een kwestie van veel geduld en vooral niet opgeven!